یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
تکنولوژی شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۰:۵۸

هالیبرتون رونمایی کرد؛ نسل جدید سیال حفاری پایه آبی

ایران دریلینگ: شرکت هالیبرتون روز گذشته از جدیدترین سیال حفاری خود با نام تجاری «BaraShale» رونمایی کرد. این سیال پایه آبی مخصوص سازند‌‌‌‌های نمکی و با فشار شکست پایین ساخته شده است. به گزارش ایران دریلینگ حفاران هنگام پیشروی در سازندهای سست با فشار شکست پایین با چالش‌‌‌‌های بسیاری روبه رو ‌‌‌می‌شوند؛ برای مثل، سیالات پایه آبی سنتی به طور معمول در برخورد با سازندهای نمکی، باعث شسته شدن و تخریب آن‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق حفاران مجبورند از حجم بیشتری سیمان و رشته‌‌‌‌های جداری استفاده کنند تا مانع از تخریب این نوع سازندها شوند. همچنین سازندهای سست و با فشار شکست پایین نیز در مواجه با سیالات معمول پایه آبی نیز پدیده‌‌‌‌های هرزروی سیال و ناپایداری چاه را رقم ‌‌‌می‌زنند.

سیال «BaraShale» با استفاده از افزایه‌‌‌‌هایی خاص باعث جلوگیری از این پدیده‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌شود. این سیال ماده ای پایه آبی استد و جزء اصلی تشکیل دهنده آن آب نمک است؛ اما میزان نمک حل شده در آن به میزان اشباع رسیده و در برخورد با سازندهای نمکی دیگر شاهد شسته شدن آن‌‌‌‌ها نخواهیم بود. برای کاهش چگالی و هد فشاری آن نیز سیالی پایه نفتی با سیال اصلی پایه آبی ترکیب شده است. این ترکیب علاوه بر جلوگیری از تخریب و آسیب رساندن به سازندهای سست، ‌‌‌می‌تواند سازندها را به خوبی از هم تفکیک کند و بازدهی در زمان تکمیل چاه نیز بالا برد. غول حفاری دنیا در حاشیه خبر معرفی این محصول اعلام کرد که در یکی از پروژه‌‌‌‌های عملیاتی، «BaraShale» به منظور کنترل و عدم شست و شوی سازند نمکی مورد استفاده قرار گرفت و توانست علاوه بر افزایش نرخ نفوذ عملیات، ۷۰ درصد از هزینه‌‌‌‌ها را با کاهش هرزروی سیال و افزایش پایداری چاه، کم کند.



  کد خبر : 2186
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :